Sfaturi

 

Tot ce trebuie să știi despre noua etichetare energetică a anvelopelor

UE s-a angajat să reducă emisiile de gaze cu efect de seră pentru a atinge neutralitatea climatică până în 2050. Reducerea emisiilor de CO2 generate de transportul rutier are un rol major în îndeplinirea acestor obiective.

De la data de 01 mai 2021, etichetele energetice ale anvelopelor UE au fost re-evaluate. Aceste schimbări sunt determinate în principal de politica Uniunii Europene privind clima și energia, care încurajează reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Conform cercetărilor realizate de UE, anvelopele sunt responsabile pentru 20%-30% din consumul de combustibil al unui autovehicul, ceea ce înseamnă că alegerea unor anvelope mai eficiente poate contribui la reducerea emisiilor de gaze.

 

Cum trebuie citită noua etichetă UE a anvelopelor?

 

Noul regulament introduce numeroase modificări pe etichetă. Utilizați ghidul de mai jos privind eticheta anvelopelor pentru a le putea înțelege:

Informații standard anvelope

Această parte vă oferă informații despre denumirea comercială sau marca furnizorului, identificatorul tipului de anvelopă, indicarea dimensiunii anvelopei, clasa anvelopelor (adică C1, C2 sau C3).

Niveluri de clasificare

Una dintre modificările majore se referă la nivelul de clasificare pentru rezistența la rulare și frânarea pe suprafețe umede, care sunt acum reduse la 5 niveluri, începând de la A (cel mai eficient) la E (cel mai puțin eficient). Clasele F și G din categoria consum și frânare pe carosabil umed au fost eliminate.
Aderența pe zăpadă (simbolurile „3 Peaks Mountain Snow Flake”) și/sau „Aderență pe gheață” pot apărea lângă simbolul „Zgomot extern” atunci când anvelopa este eligibilă.

Eficiența energetică a anvelopei

UN REZERVOR DE COMBUSTIBIL DIN 5 este consumat, în medie, din cauza anvelopelor

Cu fiecare rotație, anvelopa se deformează atunci când intră în contact cu carosabilul. Atunci când structura sa este deformată, anvelopa se încălzește și se pierde o parte din energie. Reducerea acestei acumulări de căldură conduce la un consum redus de combustibil și, în consecință, la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Forța asociată anvelopei care se opune deplasării vehiculului se numește „rezistență la rulare”.

172 € (1) semnifică reducerea în medie a costurilor pentru combustibil, pentru un vehicul echipat cu anvelope clasa A, comparativ cu unul echipat cu anvelope clasa E.
Clasele de „Utilizare eficientă a combustibilului” sunt revizuite prin ștergerea clasei D (anterior goală).

De exemplu: o anvelopă notată anterior E pe unul dintre aceste criterii, devine D.

Aderența anvelopei pe carosabil umed

DISTANȚĂ DE FRÂNARE PE CAROSABIL UMED 1 milisecundă 

Anvelopa reprezintă singurul punct de contact al vehiculului cu drumul. La 80 km/h, are mai puțin de 1 milisecundă pentru a ghida vehiculul, a accelera sau a frâna. Anvelopa reprezintă o componentă importantă pentru siguranța vehiculului.

Scopul său este de a asigura aderența pe carosabil, indiferent de starea pavajului (deteriorat sau în stare bună), configurația drumului (drept sau curbat) sau de condițiile meteo (uscat sau umed).

9 m este reducerea distanței de frânare în medie pentru un vehicul care circulă cu 80 km/h și este echipat cu anvelope clasa A comparativ cu unul echipat cu anvelope clasa D(2).

Clasele de „aderență pe teren umed” sunt revizuite prin ștergerea clasei D (anterior goală, de exemplu: o anvelopă notată anterior E pe unul dintre aceste criterii, devine D).

 

Nivelele de zgomot ale anvelopelor

ZGOMOTUL DE MEDIU este evaluat în decibeli (dB)

Cele 3 unde sunt acum înlocuite cu o literă: A, B sau C (3 unde = C).
Zgomotul traficului reprezintă un disconfort auditiv. Pentru un vehicul care se deplasează la o viteză constantă de 80 km/h, zgomotul generat de rularea anvelopelor pe carosabil este în general mai mare decât zgomotul motorului. Acest zgomot de rulare depinde de tipul anvelopei precum și de suprafața carosabilului.

 

 

O anvelopă clasificată ca nivel A generează un nivel de zgomot la JUMĂTATE din nivelul generat de o anvelopă clasa B (3).

 

Noua etichetă europeană va include, de asemenea:

Un cod QR în colțul din dreapta sus al etichetei. Scanați acest cod pentru a descărca mai multe informații despre anvelopă. Este asociat cu o bază de date europeană (EPREL) care oferă toate informațiile referitoare la eticheta anvelopei, precum și o fișă de produs.

   Simbol 3PMSF  (3 Peaks Mountain Snow Flake) Anvelopele marcate cu

                „3PMSF” sunt singurele care garantează performanță reală pe timp de iarnă,  

                 fiind concepute special pentru zăpadă și îndeplinind toate cerințele prin

                 testare obiectivă (4).

 

30 m⁽⁵⁾   La 50 km/h, o anvelopă de iarnă frânează în medie pe o suprafață cu 30 m mai scurtă pe drumurile înzăpezite, comparativ cu o anvelopă de vară(5).

 

1,4 m⁽⁶⁾   La 20 km/h, o anvelopă cu aderență pe gheață frânează cu cel puțin 1,4 m mai scurt pe carosabil cu gheață decât anvelopa de referință All Season.(6) Anvelopele cu aderență pe gheață sunt special concepute pentru suprafețele drumului acoperite cu gheață și zăpadă compactă și trebuie utilizate doar în condiții climatice foarte severe (de exemplu, la temperaturi scăzute). Utilizarea anvelopelor cu aderență pe gheață în condiții climatice mai puțin severe (de exemplu, condiții de umezeală sau temperaturi mai ridicate) ar putea determina performanțe sub-optime, în special pentru aderență, manevrare și uzură pe carosabil umed.

Ce altceva pot face pentru a îmbunătăți consumul de combustibil și siguranța rutieră?

Modul în care conduceți are, de asemenea, un impact puternic asupra consumului de combustibil și a siguranței rutiere. Din fericire, există numeroase indicații pe care le puteți urma, pentru îmbunătățire:

Conducerea ecologică  este unul dintre ele. Conducerea atentă și calmă vă poate ajuta în mod semnificativ la reducerea consumului de combustibil; Puteți găsi mai multe sfaturi și indicații aici.

Distanțele de oprire trebuie respectate întotdeauna, de asemenea. Păstrarea distanțelor de siguranță vă va permite să anticipați și să utilizați frâna de motor pentru a încetini mașina.

Presiunea în anvelope trebuie verificată în mod regulat (mai ales înainte de călătorii lungi) pentru a optimiza consumul de combustibil și aderența pe drum umed.  Aflați cum puteți verifica presiunea în anvelope, aici.

Organizați călătoria și verificați traficul înainte de a pleca, veți economisi timp și combustibil!

 

Iată cum va arăta noua etichetă energetică pentru anvelopele fabricate începând cu 01 mai 2021: