Etichetarea anvelopelor

În noiembrie 2012, a intrat în vigoare o nouă reglementare europeană care le impune producătorilor un nou sistem de etichetare a anvelopelor. În pagina care urmează puteţi afla mai multe detalii despre acest subiect.
Alte tipuri de anvelope
 

1. De când este operaţional noul sistem de etichetare a pneurilor? 

Etichetarea pneurilor este obligatorie din noiembrie 2012 în toate ţările din Uniunea Europeană.  
Fabricanţilor li se va permite comunicarea acestuia cu câteva luni înainte.


2. În câte ţări este aplicat?

În toate cele 27 de ţări ale Uniunii Europene.


3.Pentru ce este folosit acest nou sistem european de etichetare?

Acesta informează utilizatorul cu privire la problemele de siguranţă şi de mediu ale pneurilor pentru automobile şi camioane.


4. De ce este nevoie de o reglementare nouă?

Două sunt motivele principale:

  • Pentru promovarea pneurilor care sunt eficiente din punct de vedere energetic, produc cel mai puţin zgomot şi sunt mai sigure. 
  • Pentru a ne asigura că cel care cumpără are informaţii minime, clare şi identice cu privire la toate mărcile de pneuri disponibile pe piaţă.

5. Care sunt criteriile luate în considerare?

Sunt trei criterii înscrise pe etichetă:
-    rezistenţa la rulare  
-    aderenţa pe teren umed
-    zgomotul exterior.


6. Ce este rezistenţa la rulare?

Rezistenţa la rulare este forţă care se opune rotaţiei pneului.
Spre deosebire de o bilă de sticlă care se rostogoleşte pe o placă de marmură, pneurile trebuie să aibă un grad de supleţe pentru a asigura confortul şi aderenţa.
Această supleţe provoacă deformarea părţii pneului care vine în contact cu drumul.
La fiecare rotaţie a pneului, acesta se deformează din cauza greutăţii vehiculului. Aceasta deformare repetată consumă multă energie: cel puţin 20% din energia carburantului necesar pentru deplasare în cazul unui vehicul cu pasageri (1 plin de rezervor de benzină  la fiecare 5 plinuri!).


7. Rezistenţa la rulare influenţează consumul de carburant al maşinii?

Da. Cu cât este mai ridicată rezistenţa la rulare, cu atât pneul consumă mai multă energie pentru a se învârti. Între un pneu din clasa „A” şi un pneu din clasa „G”, poate exista o diferenţă de consum de 7,5%. Aceasta reprezintă 50 de litri economisiţi la fiecare 10.000 de kilometri pentru un automobil care consumă 7 litri / 100 km.


8. Ce inseamnă literele A până la G cu privire la rezistenţa la rulare?

„A” este cea mai bună clasă, iar „G” este cea mai slabă. Pentru o maşină, între un pneu din clasa „A” şi un pneu din clasa „G”, există o creştere a consumului de carburant de 7,5% şi, prin urmare, mai puţin CO2 este eliberat în mediu..


9. Cum se măsoară rezistenţa la rulare?

Pneurile sunt testate pe vehicule reglate cu utilaje autorizate de testare a rezistenţei la rulare.  Rezistenţa la rulare este masurată în kilograme pe tonă (kg/t). Clasele sunt de la simple la duble.

A RR de 4 kg/t max. Punctajul pentru pneurile din clasa C1 (vehiculele utilizate pentru transportul pasagerilor, cu minimum 4 roţi şi cu maximum 8 locuri fără şofer şi vehiculele utilizate pentru transportul mărfurilor, cu minimum 4 roţi şi o greutate care nu depăşeşte 3,5 t).
B RR de la 4,1 la 5 kg/t
C RR de la 5,1 la 6 kg/t
D RR de la 6,1 la 7 kg/t
E de la 7,1 la 8 kg/t
F RR peste 8 kg/t
G

 

A RR de 6,5 kg/t max.

Punctajul pentru pneurile de categoria C2 (vehiculele utilizate pentru transportul pasagerilor, cu minimum 4 roţi şi cu mai mult de 8 locuri fără şofer şi vehiculele utilizate pentru transportul mărfurilor, cu minimum 4 roţi şi o greutate peste 3,5 t). 
Clasa „D” nu este folosită.

B RR de la 6,6 la 7,7kg/t
C RR de la 7.8 la 9 kg/t
D
E RR de la 9,1 la 10.5 kg/t
F RR de la 10,6 kg/t la 12kg/t
G RR peste 12,1 kg/t

 

A RR de 5,5 kg/t max. Punctajul pentru pneurile de categoria C3  (vehiculele utilizate pentru transportul pasagerilor, cu minimum 4 roţi şi cu mai mult de 8 locuri fără şofer şi vehiculele utilizate pentru transportul mărfurilor, cu minimum 4 roţi şi o greutate peste 3,5 t) 
Clasa „G” nu este folosită.
B RR de la 5,6 la 6,7kg/t
C RR de la 6.8 la 8 kg/t
D
E RR de la 8,1 la 9,2 kg/t
F RR de la 9,3 kg/t la 10,5kg/t
G RR peste 10,6 kg/t

10. Există o clasă limită pentru rezistenţa la rulare sub care nu trebuie să se cumpere?

Siguranţa nu este luată în considerare. Toată lumea trebuie să aleagă în funcţie de preţ şi de alte criterii. Oricare ar fi clasa pneului ales, pentru a economisi carburant, vehiculul trebuie să fie verificat regulat.    

Pentru pneuri:

  • presiunea (care poate face consumul să varieze cu + sau – 6%)
  • umflarea cu azot ajută la limitarea scăderilor de presiune şi la prelungirea perioadei dintre verificări (la fiecare 3 luni)
  • alinierea.

Pentru motor:
Pentru o eficienţă maximă, sunt necesare lubrifierea corectă (schimbarea regulată a uleiului), filtrele curate (filtrul de aer şi filtrul de ulei) şi bujiile în stare bună.
În total, se va constata o creştere sau o scădere de 4% a consumului de carburant.


11. Ce reprezintă categoria aderenţă pe teren umed de pe etichetă?

Distanţa necesară pentru a trece de la 60 km/h la 20 km/h se masoară în linie dreaptă pe un drum umed (grosimea peliculei de apă variază între 0,5 şi 2 milimetri).


12.Este aderenţa pe teren umed cel mai important criteriu?

Printre cele 3 criterii ale sistemului de etichetare, aderenţa pe teren umed este cel care are un impact direct asupra siguranţei. Prin urmare, este foarte important. Dar, aveţi grijă, oricare ar fi clasa pneului ales, aderenţa şi calitatea frânelor depind şi de presiunea pneurilor, starea în care sunt plăcuţele de frână, nivelul şi calitatea lichidului de frână, precum şi starea suspensiei.
Trebuie să vă aduceţi aminte să efectuaţi verificari regulate, singuri sau cu ajutor specializat.


13. Există anvelope din clasa G atunci când vine vorba despre aderenţa pe teren umed?

Nu. Sistemul de etichetare se bazează pe variaţii ale indicilor (de la 1,55 la 1,09). Sub 1,09, toate pneurile sunt considerate ca făcând parte din clasa F.


14. În ceea ce priveşte aderenţa pe teren umed, care este diferenţa dintre pneul din clasa A al unui automobil faţă de cel din clasa F?

Între un pneu din clasa A şi unul din clasa F există o diferenţă de distanţă de frânare de 30% (peste 18 metri la 80 km/h!).


15. Cum se măsoară aderenţa pe teren umed? 

Distanţa necesară pentru a trece de la 80 km/h la 20 km/h se măsoară pe un drum acoperit cu o peliculă de apă cu o grosime între 0,5 şi 1,5 milimetri. Anvelopa primeşte un indice în funcţie de rezultatele sale. Indicii sunt cuprinşi între 1,09 si 1,55. Pneurile cu un indice superior sau egal cu 1,55 sunt din clasa A, cea mai bună clasă. Pneurile cu un indice inferior sau egal cu 1,09 sunt toate din clasa F, cea mai slabă clasă.

A Indice peste 1,55
B Indice intre 1,54 si 1,4
C Indice intre 1,39 si 1,4
D
E Indice intre 1,24 si 1,1
F Indice sub 1,09
G

16. De ce nu sunt luate în considerare aderenţa pe teren uscat şi aderenţa în curbe?

Sistemul de etichetare a pneurilor nu este exhaustiv. El nu poate lua în considerare totul. Totuşi, el vă furnizează un prim nivel de informaţii. Există, într-adevăr şi alte criterii de luat în considerare pentru a putea face alegerea corectă cu privire la utilizarea vehiculului şi la tipul deplasării.


17. Ce măsoară coeficientul de zgomot exterior de pe etichetă?

Un vehicul în mişcare produce o anumită cantitate de zgomot perceput în afara vehiculului.
Sub 50 km/h acesta este în special zgomotul produs de motor. La viteze mai mari de această valoare, domină zgomotul de rulare care provine de la pneuri. Prin limitarea zgomotului exterior al pneurilor, poluarea sonoră a deplasării pe drum este şi ea limitată. În toate cazurile, sistemul de eşapament va trebui să fie verificat în mod regulat, pentru că şi el, la rândul său, constituie o sursă importantă de poluare sonoră.
Presiunea de umflare a anvelopelor are şi ea efect asupra zgomotului de rulare a pneurilor. Amintiţi-vă să o verificaţi în mod regulat.


18. De ce se măsoară zgomotul produs de pneuri?

Obiectivul acestei este de a lupta împotriva poluării sonore. Etichetarea pneurilor furnizează nivelul zgomotului produs în afara vehiculului la 80 km/h. La viteze de peste 50 km/h, zgomotul de rulare al pneurilor egalează şi apoi depăşeşte zgomotul produs de motor.


19. Cum se măsoară zgomotul exterior produs de pneuri?

Un vehicul echipat rulează pe un anumit tip de drum. La 80 km/h, motorul este oprit, iar zgomotul produs de vehiculul fără motor este măsurat prin trecerea în faţă a microfoanelor. Acest zgomot este exprimat în decibeli.


20. Cum este indicat zgomotul de rulare pe etichetă?

Zgomotul de rulare este exprimat prin numărul de decibeli produşi. Atenţie: o diferenţă de trei decibeli este echivalentă cu dublul nivelului de zgomot.


21. Ce reprezintă difuzoarele cu unde negre?

Ele indică determinarea nivelul de zgomot în legătură cu reglementarea actuală care va fi implementată în 2016:

  • 3 unde: nivelul de zgomot în conformitate cu legislaţia actuală, dar prea zgomotos după normele definite pentru 2016.
  • 2 unde: nivelul este în conformitate cu legislaţia actuală şi cu legislaţia din 2016.
  • 1 undă: nivelul de zgomot este excelent. Nu numai că este în conformitate cu legislaţia actuală, dar este cu 3 decibeli (sau chiar mai mult) sub limita maximă autorizată în 2016.

22. Cărui tip de zgomot îi corespunde o poluare sonoră de 70 de decibeli?

70 decibeli (70 dB) corespund soneriei unui telefon fix, de exemplu, iar 75 de decibeli (75 dB) zgomotului unui aspirator. Decibelul este o unitate de măsura specială. La fiecare 3 decibeli, zgomotul se dublează.


23. Cum folosesc eu această etichetă?

Informaţiile de pe etichetă sunt un început excelent pentru cel care vrea să se documenteze în legătură cu anvelopele pe care vrea să le achiziţioneze. Totuşi, există şi alte aspecte care nu sunt conţinute aici, în special cele legate de longevitatea pneurilor. În plus, atunci când se ia o decizie de achiziţie, trebuie avute în vedere şi particularităţile de deplasare ale vehiculului.


24. Este într-adevăr util noul sistem de etichetare?

Domeniul auto salută realizarea noului sistem de etichetare, pentru că aceasta atrage atenţia asupra diferenţelor care există între pneurile de pe piaţă.
Pe termen mediu şi lung, existenţa acestui sistem contribuie la îmbunătăţirea nivelului calităţii produselor vândute.


25. Cum pot fi sigur că am făcut alegerea corectă?

În afara celor trei criterii marcate pe noua etichetă trebuie avută în vedere longevitatea, care se poate dubla de la o marcă la alta de anvelope. În plus, trebuie ţinut cont de natura celor mai frecvente tipuri de deplasări, de tipul vehiculului şi de stilul de a conduce al şoferului. Pentru a nu da graş, cel mai sigur este să se apeleze la sfatul unui specialist.


26.  Este posibil să se aleagă pneurile prin noul sistem de etichetare?

Pentru alegerea pneurilor care corespund nevoilor utilizatorului trebuie să fie luate în considerare numeroase criterii. În primul rând este vorba despe cele privind noul sistem de etichetare, însă şi altele care nu sunt cuprinse în această reglementare, cum ar fi longevitatea, aderenţa la curbe sau tipul deplasării.


27.  Acestea sunt criterii evaluate la pneurile noi. Cum se poate ca aceşti parametri de performanţă să dureze în timp?

Există o mulţime de aspecte care fac diferenţa: calitatea fabricaţiei, alegerea unui pneu care să se potrivească vehiculului şi utilizării respective, calitatea reglajelor şi a service-ului (în special pentru presiune şi aliniere). De aceea, pentru cele mai bune performanţe ale pneurilor este util să se apeleze la sfaturile unui specialist.  


28.  Există şi alte criterii care trebuie luate în considerare?

Da. Importanţa acestora diferă în funcţie de utilizatori, de activitatea acestora şi de modul de deplasare. De exemplu longevitatea kilometrajului este un criteriu esenţial pentru compararea directă a preţurilor. Aderenţa pe teren uscat şi aderenţa pe teren umed în linie dreaptă sunt criterii care trebuie să fie luate în considerare cu privire la siguranţă.


29. Care sunt criteriile care nu au fost selectate pentru acest nou sistem de clasificare dar care trebuie totuşi să fie luate in considerare?

Cele mai importante astfel de criterii sunt:

  • longevitatea,
  • aderenţa pe teren uscat,
  • aderenţa pe teren umed,
  • menţinerea direcţiei pe teren umed în curbe,
  • menţinerea direcţiei în condiţii de iarnă.

Importanţa lor poate varia în funcţie de vehicul şi de tipul deplasării.


30. De ce noul sistem de etichetare nu cuprinde longevitatea?

În prezent nu există o metodologie de verificare care să fie suficient de simplă şi precisă pentru a fi aplicată tuturor pneurilor de pe piaţă.


31. Ce ar trebui să fac pentru a-mi întreţine bine pneurile?

Presiunea şi alinierea trebuie să fie controlate în mod regulat, inclusiv pentru roata de rezervă. Daca nu aveţi la dispoziţie echipamentul necesar, cea mai bună soluţie este aceea de a încredinţa toate aceste operaţiuni unui profesionist. Unii dintre ei pot efectua o diagnosticare largă, verificând parametri ca: regularitatea uzurii, alinierea, starea sistemului de frânare etc. Punerea la punct a tuturor acestor aspecte vă permit dumneavoastră să conduceţi în deplină siguranţă siguranţă.


32. Care sunt criteriile care ar trebui să fie prioritare?

Siguranţa trebuie să rămână o prioritate în toate cazurile. Aderenţa, frânarea şi manevrabilitatea trebuie să fie prioritare. Parametrii trebuie să fie stabiliţi în funcţie de deplasare şi de tipul vehiculului. în sfârşit, longevitatea trebuie să fie prioritară pentru impactul său asupra preţului pe kilometru.


33. Pentru a fi sigur că am făcut alegerea potrivită în afara considerentelor de zgomot, ar trebui să aleg un pneu din clasa A pentru celelalte două criterii?

Nu. Cu anvelope care au la doi dintre parametri litera A, veţi obţine cel mai bun rezultat în economisirea carburantului şi în ceea ce priveşte aderenţa pe teren umed. Aceste performanţe trebuie însă să fie echilibrate cu nevoile legate de propria deplasare şi de preţul pneurilor la acel nivel. Pentru a fi sigur că aţi făcut alegerea corectă, va trebui să verificaţi şi longevitatea. Aceasta poate varia de la simplă la dublă.


34. Sistemul de clasificare al pneurilor este acelaşi cu cel folosit pentru calsificarea aparatelor din gospodărie?

Mai mult sau mai puţin. Pentru anvelope, sunt luate în considerare numai trei criterii. Obiectivul este de a face cumpărătorii să conştientizeze mai bine aspectele legate de mediu.


35. Care sunt criteriile care trebuie să fie prioritare pentru cineva care se deplasează cu maşina în special în oraş?

Deplasarea în mediul urban se face la o viteză sub 50 km/h. Prin urmare, zgomotul de rulare nu este foarte perceptibil. Drept urmare, nu este un criteriu prioritar în alegerea pneurilor. Longevitatea şi distanţa de frânare în orice circumstanţă (drum uscat şi drum alunecos) sunt cei mai importanţi parametri pentru traficul urban.


36. Care sunt criteriile prioritare pentru cineva care se deplasează cu maşina în special pe autostradă?

Cele mai importante criterii pentru pneurile unei maşini care rulează în special pe autostradă sunt: rezistenţa la rulare pentru economia de carburant şi reducerea emisiilor de CO2, longevitatea cu privire la cost pe kilometru şi, desigur, criteriile privind siguranţa: aderenţa pe teren uscat/umed şi distanţa de frânare.


37. Unde poate fi găsită această etichetă?

Eticheta va fi lipită pe anvelopele automobilelor (şi pe vehiculele utilitare uşoare). Informaţiile vor fi disponibile şi pe documentele de vânzare şi pe Internet.


38. Ce organizaţie efectuează testarea în vederea etichetării anvelopelor. Este acestă instituţie independentă?           

Testele se vor face de către fabricanţii inşişi, conform unei metodologii stabilite prin lege. Verificările vor fi refăcute ulterior şi de organisme independente.


39. Acest sistem de etichetare este valabil pentru toate tipurile de anvelope?

Această noua reglementare include pneurile pentru automobilele de pasageri, vehiculele utilitare uşoare, camioanele, autocarele şi autobuzele.
Nu sunt incluse în reglementare:

  • anvelopele reşapate,
  • anvelopele profesionale de teren (pneuri de teren cu aderenţă mare, de exemplu),
  • anvelopele proiectate pentru competiţii,
  • anvelopele cu nituri (atenţie: pneurile care pot fi nituite dar care nu au nituri pot face obiectul reglementării),
  • anvelopele de rezervă pentru uz temporar,
  • anvelopele proiectate pentru a fi montate pe vehicule înregistrate pentru prima dată înainte de 1 octombrie 1990,
  • anvelopele cu o viteză determinată sub 80 km/h,
  • anvelopele cu un diametru al jantei inferior sau egal cu 254 mm (10 inci) sau superior sau egal cu 635 mm (25 inci).

40. Este o etichetă ecologică, la fel cu cea de pe aparatele din gospodărie?

Obiectivul este acela de a promova pneurile care sunt mai sigure si mai ecologice. Două criterii din trei sunt orientate către aceste caracteristici ecologice: rezistenţa la rulare şi zgomotul exterior de rulare.